Tipologies
de programes per a televisió i la seua realització. Informatius, entreteniment,
drama, comèdia, terror, musicals, concursos, etc. TV interactiva.
Existeixen tres formes de
seguir aprenent algunes d'aquestes professions relacionades amb el món
audiovisual. Vegem les característiques principals d'elles:
1.
Formació Universitària. Si vols realitzar una carrera universitària,
aquests són les dades més rellevants a saber sobre la formació de grau
en Comunicació Audiovisual segons el portal d'informació universitària
Universia:
2.Formació Professional de Grau Superior. Hi ha una branca completa
d'Imatge i So en el qual pots especialitzar-te en els següents títols:
Són
escoles, normalment privades però amb suport públic, que tenen
titulacions pròpies i en unes altres s'imparteixen formació superior de
Màster o fins i tot de Grau. Les més reconegudes són l'ESCAC de Barcelona i l'ECAM de Madrid. En aquest article pots trobar un llistat de totes elles. Per cert que podem trobar-ne una a València.
Situació econòmica del sector i condicions de treball
Només perquè conegues mínimament les condicions laborals en les quals
es mouen tots aquests professionals, és interessant atendre al conveni
laboral de les produccions de cinema. Un conveni col·lectiu és un acord
que subscriuen els representants dels treballadors i empresaris per a
fixar les condicions de treball i productivitat i les obligacions al fet
que es compromet cada part. És el resultat d'una negociació col·lectiva
entre ambdues parts i totes les empreses del sector estan obligades a
complir-ho. Encara i tot, com en totes les professions de serveis, hi ha
desigualtats. Per exemple en la incorporació de la dona a llocs de
responsabilitat. També hi ha molta precarietat i intermitencia en tots
aquests treballs.
Existeixen molts convenis que regulen l'activitat
dels sectors professionals en els quals s'emmarquen la Cultura
Audiovisual. Des del conveni d'Arts Gràfiques, Conveni d'Indústria
Fotogràfica, Conveni de Producció Audiovisual, Conveni de Doblatge,
d'Exhibició Cinematogràfica, de Producció, Conveni d'Actors i Actrius i
fins a un futur conveni d'empreses d'Animació. Ací tens un llistat de
tots actualitzat per la Secció del Sindicat UGT. Estan arreplegats tots
en una sola pàgina per açò ho enllacem.
Quant es cobra?
El conveni de Producció Audiovisual es divideix en
tres tipus de produccions: de gran pressupost, de baix pressupost i de
produccions per a televisió. En ell s'arrepleguen totes les professions.
En aquest document tens la taula salarial de 2015, perquè entengues com s'organitza la
distribució econòmica.
En aquesta pàgina se'ns explica què cobra, aproximadament, cada membre de l'equip d'una pel·lícula.
En la indústria de la comunicació podem trobar diferents equips de
producció de continguts audiovisuals que detallem a continuació:
- Realització en directe. En aquest vídeo pots veure condensats els
treballs d'un control de realització de notícies. En aquest cas es
tracta del famós tancament de bous que hi ha a Pamplona i al que la
televisió pública destina una gran quantitat de recursos, ja que en amb
prou faenes 2 minuts ocorre tot. En el vídeo es pot apreciar el
desplegament d'equips necessari per a arreplegar tot el necessari en
l'enregistrament final:
- Els equips d'ENG són els que porten càmeres ENG (Electronic News
Gathering). De grandària més reduïda que les càmeres d'estudi; tenen com
a característica principal la portabilitat i són els equips que graven
notícies fora de l'estudi o s'utilitzen per a les connexions en directe.
Un equip d'ENG sol estar format per un reporter o periodista que es
posa davant de la càmera, un operador que s'encarrega tant del vídeo com
de l'àudio i una persona de producció que ajuda a tots dos. Ja hem
aclarit que els equips són
cada vegada més reduïts. En el vídeo de promoció d'una empresa que dóna
aquests serveis pots veure alguns exemples de càmeres i professionals
d'unitats ENG.
- Noves professions: gestió de comunitats online (Community Manager).
Encara que no hem dedicat un apartat específic a les noves produccions
audiovisuals que ocorren en Internet, bé és cert que moltes de les
professions anomenades anteriorment s'han anat disgregant i trossejant
per a tenir els seus propis nínxols de treball en la xarxa Internet. El
professional conegut Community Manager es dedica a
gestionar comunitats a través de xarxes socials i ha de tenir un control
sobre els mitjans, saber escriure i cada vegada més, conèixer els nous paradigmes audiovisuals de la
xarxa: vídeos curts, gif, micronarratives, etc.
En aquesta imatge podem observar de quina manera
va equipat el treball d'un artista audiovisual mexicà anomenat Fernando Llanos.
A principis de l'any 2000 va fer aquesta sèrie de fotografies i accions de
carrer en les quals, equipat amb una càmera, un ordinador i un projector de
vídeo, es convertia en una espècie de superheroi anomenat VIDEOMAN.
Videoman
Aquesta obra permet fer una reflexió inicial sobre totes les professions
i tasques que pot haver-hi darrere d'un projecte audiovisual. Fernando
Llanos té tot el procés de producció audiovisual pegat al seu cos: una
càmera, un ordinador que modifica el senyal de vídeo i que ho grava (amb
el que pot ser director i actor al mateix temps), així com un projector
que fa l'exhibició de la pel·lícula.
Més enllà de la qüestió
tècnica, en aquesta obra d'art es fan algunes reflexions interessants:
arribarà un moment en què no necessitem treballar en equip per a fer una
producció audiovisual? No és aquest l'ideal que hi ha darrere dels
dispositius mòbils que cada vegada costen més diners i fan més funcions?
No és per fortuna eixa idea una proposta de la indústria audiovisual
i tecnològica? Amb la tecnologia aspirem a una societat cada vegada més
individualista? En llegir açò podràs dir que el treball audiovisual és col·lectiu i
creiem que està bé que siga així. Cal conèixer ben totes les professions i
poder fer moltes coses per a poder treballar en equip però la idea que
tot ho faça una sola persona és fins i tot aterridora.
Professions en el món del cinema i la televisió
Si t'has parat a mirar alguna vegada els crèdits de qualsevol pel·lícula
o sèrie de televisió, en general apareix un nombre considerable de
professionals. Com bé saps, hi ha diverses fases en la producció de
continguts audiovisuals. Encara que fem referències al cinema, per
necessitar de produccions més complexes, en el món de la televisió (en
sèries o en documentals) seran necessàries la majoria d'aquestes
figures. Els títols de crèdit d'un llargmetratge poden durar més de 5
minuts, com en el cas del vídeo que tens més amunt de la pel·lícula
espanyola Abre los ojos del director Alejandro Amenábar.
Analitzem ben aquest llistat:
1.- Preproducció
Dos són els rols
més fonamentals: el de Guionista i el de Producció Executiva. Sense guió
no hi ha pel·lícula, excepte en ocasions especials o produccions
experimentals. El guió pot fer-ho una sola persona, pot fer-ho un equip o
pot fer-ho fins i tot la mateixa persona al mateix temps que compleix
altres rols com a adreça, producció executiva o fins i tot el d'actor
principal.
La producció executiva és la que s'encarrega d'engegar el
projecte mitjançant ajudes, vendes a televisió i distribuïdores, cerca
de finançament i co-produccions. Dins d'aquests equips de treball estan
les persones que treballen en la cerca dels recursos, que solen ser
també equips en els quals apareixen rols d'administració, comunicació o
fundraising (cerca de fons) per a poder dur-la a terme.
2.- Producció
És
ací quan l'equip creix i es desplega en subequips que es coordinen de
manera més o menys jeràrquica i on sempre hi haurà un director, cap
d'equip o responsable. En una producció estàndard existeixen els
següents equips:
- Direcció de producció. El rol és el més
invisible, excepte quan se li concedeixen premis, però és fonamental.
Organitza a tots els equips, controla el pressupost, s'encarrega que en
un rodatge tot estiga en el seu lloc i pren decisions clau.
-Direcció. Amb els seus ajudants i amb altres professions específiques com
la de Script (que vetla per la continuïtat i preveure qualsevol
incidència en el raccord de la pel·lícula) és un equip que s'encarrega
de la presa de decisions de caràcter artístic en el rodatge. Un bon
director o directora sap quan el que s'ha rodat és el que fa falta per a
la pel·lícula.
- Direcció de fotografia. És un altre equip
fonamental, que treballa també amb altres subequips com pot ser l'equip
de càmera (en el qual es poden trobar operadors especials, ajudants,
foquistas, etc.), l'equip tècnic d'il·luminació que està format per
il·luminadors i també per elèctrics.
- Equip d'Actors i Actrius.
En ell trobarem els papers protagonistes, els papers secundaris i també
la gestió d'extres. Al voltant d'actors i actrius tenim professions
concretes com Figurinista (que coordina el treball dels extres) i per
descomptat Maquillatge, Perruqueria i altres serveis similars que
treballen braç a braç amb l'Equip d'Art de la pel·lícula.
- Equip d'Art. També es coneix com a Direcció d'Art i és qui s'encarrega de
coordinar el treball de Decorats, Atrezzo, Vestuari i tot el que tinga a
veure amb l'ambientació d'una pel·lícula d'època. Imagina que si estàs
fent una pel·lícula d'època, ací pot haver-hi molta complexitat des
d'efectes especials a persones que s'encarreguen dels animals que formen
part del "decorat".
- So Directe. Aquest equip
s'encarrega, a més de l'enregistrament dels diàlegs dels personatges, de
l'enregistrament d'ambients sonors i de validar o no una bona presa de
so. L'equip de So Directe és pràcticament l'únic que està escoltant quins
sons arrepleguen els micròfons a cada moment del rodatge.
3.- Postproducció
La Postproducció arreplega els processos que es
realitzen una vegada finalitzat el rodatge i que vindran a donar-li
sentit a tot el que s'ha filmat de manera no cronològica i
fragmentarizada. Encara que és cert que cada vegada és més habitual que
el procés de postproducció i de producció es facen simultàniament,
aquesta fase de treball es fa amb el resultat dels enregistraments. En
ella, entren en joc alguns rols fonamentals:
- Edició o
Muntatge. S'encarrega de donar-li sentit a les paraules del guió
mitjançant les imatges que es van rodar. Treballa braç a braç amb
l'equip d'efectes especials visuals, grafistas, etc.
- Composició musical i barreges de so. L'enregistrament de la banda
sonora, quan és música orquestral, se sol fer sobre un premuntatge de les
seqüències per a poder ajustar el tempo i el to.
- Equip de
promoció i difusió de la pel·lícula. S'encarreguen de planificar,
d'organitzar les gales de presentació, d'informar als mitjans de
comunicació i d'aconseguir que el resultat final abastisca al major nombre
d'espectadors possible. A voltes aquest equip té gent especialitzada en
els tràilers o teasers de la pel·lícula, que són muntats per editors
diferents.
Com que ja hem vist les característiques del cartell, haureu de construir-ne un. Si no el voleu dibuixar, podeu fer un muntatge en base a retalls.
Així mateix respecte del còmic haureu de fer-ne un on apareguen totes les seues acracterístiques: tipus de vinyeta, tipus, de pla. d'angulació, línies cinètiques, matàfores visuals, línies de suport etc.