L’emplaçament de producte és la inclusió de
productes i serveis comercials en obres cinematogràfiques o televisives a canvi
de contraprestacions econòmiques o en espècies (p. ex.: una col·laboració en la
promoció d'aquestes obres). Aquesta tècnica de
comunicació comercial ha experimentat un
gran increment d'ús en molt poc de temps, tant al món cinematogràfic com en
l'àmbit de la publicitat i el màrqueting. Des de principis dels anys 90, a més a més,
des de la investigació en publicitat i nous mitjans s'ha començat a prestar
especial atenció a aquest fenomen, del qual no hi havia bibliografia fins fa
uns anys.
En la televisió espanyola és un fenomen
relativament recent. La primera sèrie a practicar-ho va ser Farmacia de guàrdia, amb certa timidesa. Els productes només formaven part de
l'escenari, quasi no existia una manipulació per part dels actors. Però va ser Médico de familia la sèrie que realment ho va posar en pràctica.
Avantatges
de l'emplaçament de producte
1. En integrar la marca en el transcurs de la
història, es pot mostrar el seu ús quotidià.
2. No existeix la possibilitat que aparega la competència en eixe mateix espai.
3. L'espectador està atent al que ocorre en pantalla. Està veient els seus
personatges favorits, està relaxat i està predisposat.
4. Les marques apareixen associades als personatges
més populars de la televisió, als actors més coneguts, la qual cosa en la
publicitat convencional seria caríssim.
5. Per a la productora és una bona font
d'ingressos. Redueix costos de producció.
6. En usar marques conegudes, dóna naturalitat i realisme a les seqüències. Si
està ben resolt, pot donar versemblança a les escenes. Més que el que apareguen
ficticis amb la marca tapada o dissimulada.
7. Per a l'anunciant és infinitament més barat que
la publicitat convencional.
8. Va a aparéixer d'una forma constant, durant tots
els capítols que s'hagen contractat. Si no apareix bé en un, es pot compensar
en el següent.
https://www.marketingdirecto.com/marketing-general/publicidad/10-inolvidables-ejemplos-de-product-placement-metidos-a-veces-con-calzador
Si
bé l'emplaçament de producte està legalment regulada, pot passar que en
el producte audiovisual hi haja publicitat encoberta i aquesta sí que
és il·legal. La publicitat encoberta es dóna quan el destinatari no és
conscient que
aquesta manifestació constitueix una activitat publicitària, fent-li
l'efecte
que es troba davant un missatge difós per un tercer imparcial alié a
l'anunciant. Es produeix un engany als destinataris, però no sobre el
contingut
del missatge sinó sobre la manera o la forma de presentar la mateixa,
perquè el
destinatari al no reconèixer la publicitat com tal li atorga una major
credibilitat. la presentació verbal, visual o sonora dels béns o serveis
i que
tinga propòsit publicitari i puga induir a error al públic.